Як правільна варыць алюміній аргонам

Зварка металаў даўно выкарыстоўваецца па ўсім свеце. Калі зварка сталёвых канструкцый не выклікае праблем, то магчымасць зваркі алюмінія ў многіх выклікае сумнеў. Аднак шматлікія сумневы знікнуць, калі вырашыць пытанне, як варыць алюміній аргонам.

Схема апарата TIG для аргонодуговой зваркі

Схема апарата TIG для аргонодуговой зваркі.

Алюміній, сапраўды, спецыфічны матэрыял і выклікае некаторыя дадатковыя патрабаванні. Яшчэ больш ўскладняюць карціну шматлікія алюмініевыя сплавы, якія шырока прымяняюцца як у вытворчасці, так і ў побыце. Нягледзячы на ​​некаторыя складанасці, такая праблема, як варыць алюміній аргонам, вырашаецца досыць проста нават у бытавых умовах.

спецыфіка работ

Працэс аргонодуговой зваркі

Працэс аргонодуговой зваркі.

Адной з галоўных праблем пры зварцы алюмінія з'яўляецца хуткае яго акісленне на паветры. На паверхні алюмінія з'яўляецца вельмі тугаплаўкі аксід алюмінія (плавіцца пры тэмпературы вышэй 2000ºС), утворыць шчыльную плёнку. Перад пачаткам або ў працэсе работ гэтую плёнку неабходна выдаліць.

Ўздзеянне высокай тэмпературы істотна памяншае механічную трываласць алюмінія, што можа прывесці да разбурэння матэрыялу на участках, якія прымыкаюць да зварных шве. Акрамя таго, алюміній мае павышаную цякучасць расплаву, якая ўскладняе ўтрыманне яго ў зоне зварнога шва. Колер алюмінія не змяняецца пры прагрэве, што не дазваляе дакладна кантраляваць зону і ступень разагрэву.

Алюміній мае павышаны каэфіцыент лінейнага пашырэння пры нізкім модулі пругкасці, што тлумачыць яго імкненне да дэфармацыі. Для ліквідацыі рызыкі з'яўлення дэфармацый ў зварачнай зоне неабходна правядзенне, напрыклад, папярэдняга падагрэву.

Падвышаная цеплаправоднасць алюмінія для яго зваркі патрабуе больш высокае колькасць цяпла, таму павялічваюцца энергазатраты і магутнасць крыніцы току. Для алюмінія і асабліва для сплаваў яго з магніем характэрна з'яўленне вадароднай сітаватасці ў зварным шве. Пры зварцы вялікі рызыка гарачага парэпання матэрыялу зварнога шва, выкліканага высілкамі пры яго крышталізацыі.

Вярнуцца да зместа

Прынцып зваркі аргонам

Прынцыповая схема аргонодуговой зваркі

Прынцыповая схема аргонодуговой зваркі.

Дастаткова эфектыўным спосабам, якія дазваляюць варыць алюміній, з'яўляецца зварка пры дапамозе электрычнай дугі, палючага метал у інэртнай асяроддзі. Інертнасць асяроддзя ў зварачнай зоне забяспечваецца падачай аргону асаблівай чысціні. Дапускаецца выкарыстанне сумесі аргону з геліем. Такое асяроддзе дазваляе засцерагчы зварваць матэрыял ад акіслення пры падвышанай тэмпературы падчас зваркі за кошт таго, што аргон практычна не ўступае ў хімічныя сувязі з іншымі матэрыяламі сам і пры гэтым выцясняе паветра з зварачнай зоны.

Электрадугавая зварка ў асяроддзі аргону ажыццяўляецца з выкарыстаннем спецыяльнага інструмента - гарэлкі. Гарэлка ўтрымлівае канал, па якім аргон падаецца ў зону вядзення работ. Ўнутры гарэлкі усталёўваецца электрод. Верхняя частка гарэлкі і электрода астуджаюцца вадкасцю. У якасці электродаў могуць прымяняцца палючага і неплавящиеся электроды. Каб забяспечыць металам зварной шво, выкарыстоўваецца присадочный пруток або дрот, матэрыял якой, растаплю пры нагрэве, запаўняе аб'ём шва. Пруток падаецца ў зварачных зону па-за гарэлкі.

Зварка металу вырабляецца пры дапамозе электрычнай дугі, якая запальваецца паміж паверхняй металу і электродам. Для запальвання і падтрымання дугі на электрод падаецца зварачны ток пастаяннага або пераменнага напружання.

Вярнуцца да зместа

падрыхтоўка паверхні

Схема аргонового зваркі вальфрамавым электродам

Схема аргонового зваркі вальфрамавым электродам.

Спецыфікай зваркі алюмінія з'яўляецца патрабаванне да дбайнай падрыхтоўцы паверхні перад пачаткам работ. Галоўная задача падрыхтоўкі - разбурыць аксіднай плёнкай, і праводзіцца гэта ў некалькі этапаў. Перш за ўсё паверхню чысціцца ад пылу і бруду, а абзы злучаных нарыхтовак ачышчаюцца і трохі закругляюцца уверсе напільнікам.

На наступным этапе паверхню апрацоўваецца растваральнікам. Для алюмінія і яго сплаваў варта выкарыстоўваць арганічныя растваральнікі або шчолачны раствор наступнага складу: 50 г фасфатных-натрыевай солі, 50 г соды, 30 г вадкага сілікатнай шкла з разліку на адзін літр вады. Перад апрацоўкай раствор мэтазгодна нагрэць.

Пасля ачысткі растваральнікам вырабляецца механічная апрацоўка алюмінія металічнай шчоткай. Такую шчотку можна вырабіць з дроту дыяметрам 0,1-0,2 мм. Ўсю апрацоўку паверхні матэрыялу варта скончыць не пазней чым за 3 гадзіны да пачатку работ, каб пазбегнуць з'яўлення новай плёнкі.

Вярнуцца да зместа

Прымяненне неплавящихся электродаў

Схема аргонового зваркі алюмінія

Схема аргонового зваркі алюмінія.

Зварка алюмінія можа вырабляцца з выкарыстаннем электрода, які сам не плавіцца ў зоне зваркі. Такі электрод толькі забяспечвае адукацыю электрычнай дугі паміж ім і паверхняй нарыхтоўкі. Метал для запаўнення зварнога шва ўтворыцца шляхам расплаўлення присадочной дроту.

Часцей за ўсё ў якасці неплавящихся пры зварцы электродаў выкарыстоўваюцца вальфрамавай электроды. Дыяметр такіх электродаў складае 2-6 мм. Вараць вальфрамавага электродамі алюмініевыя нарыхтоўкі таўшчынёй да 12 мм.

Зварка алюмінія з ужываннем вальфрамавай электродаў ажыццяўляецца, як правіла, на стандартных зварачных устаноўках тыпу УДГ, якія забяспечваюць падачу пераменнага току неабходнай сілы. Ўстаноўка здольная падаваць аргон з хуткасцю да 15 л / мін. Велічыня пераменнага напружання ў зварачнай ланцугу пры выкарыстанні аргону падтрымліваецца 15-20 В.

Табліца выбару дроту для зваркі алюмінія

Табліца выбару дроту для зваркі алюмінія.

У якасці присадочного матэрыялу знаходзіць прымяненне алюмініевая дрот на аснове чыстага алюмінія тыпу АТ або ПЕКЛА. Пры працы з алюмініевымі сплавамі ўжываецца дрот або пруток са складам, аналагічным ці блізкім да складу сплава. Так, для алюмініева-магніевых сплаваў выкарыстоўваецца прысадка з таго ж сплаву з утрыманнем магнію, трохі (да 1,5%) перавышаюць утрыманне яго ў самым сплаве.

Рэжым зваркі алюмінія вальфрамавага электродамі залежыць ад дыяметра электрода і таўшчыні алюмінія. Можна рэкамендаваць некаторыя канкрэтныя параметры працэсу. Так, для зваркі лістоў таўшчынёй да 2 мм электродам дыяметрам 2 мм варта ўжыць присадочную дрот дыяметрам да 2 мм, а сілу зварачнага току ўсталяваць у межах 50-70 А. Для нарыхтоўкі таўшчынёй 4-6 мм і электродзе дыяметрам 3 мм - дыяметр асадкі да 3 мм, сіла току - 100-130 а, а пры электродзе дыяметрам 4 мм сіла току павялічваецца да 160-180 А. Зварка алюмінія таўшчынёй да 10 мм электродам 5 мм патрабуе ўстаноўкі сілы зварачнага току 220-300 А.

Схема газавай зваркі алюмінія

Схема газавай зваркі алюмінія.

Зварка алюмінія з выкарыстаннем неплавящихся электродаў вырабляецца ў адзін або некалькі заходаў, у залежнасці ад таўшчыні нарыхтовак. Пры таўшчыні алюмінія да 3 мм працэс зваркі можна выканаць за адзін праход (пры ўмове выкарыстання керамічнай падшэўкі пад зварачнае шво для ўтрымання расплаву). Зварка алюмінія таўшчынёй да 6 мм запатрабуе двух праходаў. Зварка пры таўшчыні больш за 6 мм выклікае неабходнасць стварэння скосаў на беражках зварваецца нарыхтовак і чатырох праходаў зваркі.

Запальванне дугі ў асяроддзі аргону (асабліва пры выкарыстанні вальфрамавай электродаў) шляхам дотыку электродам паверхні металу не выкарыстоўваецца. Найбольш эфектыўны спосаб - прымяненне асцылятара, які падае на электрод высокачашчынныя імпульсы высокага напружання. Гэтыя імпульсы ажыццяўляюць іянізацыю зоны дугі і забяспечваюць яе запальванне пры падачы зварачнага току без дотыку электродам паверхні металу. Пры адсутнасці асцылятара запаліць дугу можна, толькі павялічваючы зварачны ток пры мінімальным дуговой прамежку.

Вярнуцца да зместа

Пастаянны ток: прымяненне палючага электродаў

Табліца рэжымаў зваркі алюмінія

Табліца рэжымаў зваркі алюмінія.

Зварка алюмінія пастаянным токам у асяроддзі аргону магчымая пры выкарыстанні палючага электродаў. Такія электроды пад дзеяннем электрычнай дугі плавяцца і запаўняюць прастору паміж зварваецца дэталямі. Прымяненне ў гэтым выпадку прысадкі не абавязкова.

Пры стварэнні дугі пастаянным токам прымяняюцца зварачныя інвертары, напрыклад, тыпу ВД-200. Асноўным перавагай зварных работ пастаянным токам з'яўляецца стабільнасць дугі і магчымасць плыўнай рэгулявання зварачнага току. Дуга запальваецца і падтрымліваецца сталым токам зваротнай палярнасці. Такая палярнасць забяспечвае разбурэнне аксіднай плёнкі на паверхні алюмінія, што таксама адносіцца да перавазе спосабу.

У якасці палючага электродаў ў апошні час знаходзяць шырокае прымяненне пакрытыя электроды тыпу озана-1 для тэхнічнага алюмінія і электроды тыпу озана-2 для некаторых алюмініевых сплаваў.

Метад аргонового зваркі з прымяненнем палючага электрода

Метад аргонового зваркі з прымяненнем палючага электрода.

Гэтыя электроды фармуюць склад зварачнага шва, блізкая да самога матэрыялу. Выдатак электродаў тыпу «озана» у сярэднім складае 2-2,2 кг на адзін кілаграм наплавленного металу. З іншых палючага электродаў варта адзначыць электроды ОК96.10 з пакрыццём шчолачнымі солямі для тэхнічнага алюмінія, а таксама электроды ОК96.20 для сплаваў, у тым ліку алюмініева-магніевых сплаваў.

Палючага электроды для алюмінія маюць павышаную гіграскапічнасць, таму перад ужываннем патрабуецца іх прасушка пры тэмпературы да 150ºС не менш за паўгадзіны. Пры гэтым іх выкарыстанне пасля прасушкі павінна быць не больш за суткі.

Рэжым залежыць ад дыяметра электродаў і таўшчыні металу. Пры зварцы алюмінія таўшчынёй да 10 мм трэба прытрымлівацца наступных рэкамендацый: пры дыяметры электрода 3 мм сіла пастаяннага току усталёўваецца ў межах 60-90 А, пры дыяметры 4 мм - 90-125 А, пры дыяметры 5 мм - 120-150 А. пры зварцы перасоўванне электрода ў папярочным кірунку трэба зрабіць мінімальным.

Для фарміравання якаснай структуры металу ў зоне зваркі беражкі і прылеглыя ўчасткі алюмініевых дэталяў неабходна папярэдне падцяпліць, напрыклад, з дапамогай газавай гарэлкі.

Тэмпература нагрэву выбіраецца з улікам маркі матэрыялу і таўшчыні. У сярэднім патрабуецца нагрэў да 400 градусаў. Пасля заканчэння працэсу зваркі трэба забяспечыць павольнае астуджэнне зварнога шва.

Вярнуцца да зместа

дадатковыя рэкамендацыі

Якасць зварнога шва паляпшаецца пры правядзенні дадатковай апрацоўкі беражкоў злучаных нарыхтовак. Пры зварцы алюмінія таўшчынёй менш за 5 мм апрацоўка беражкоў звычайна не праводзіцца. У выпадку зваркі алюмінія таўшчынёй 5-10 мм рэкамендуецца звастрыць верхні край абзы, утвараючы V-вобразную форму зварнога шва. Пры працы з металам таўшчынёй больш за 10 мм часта ўжываецца Х-вобразная апрацоўка абзы, г.зн. фаска здымаецца і зверху, і знізу. Акрамя таго, зварной шво фармуецца з абодвух бакоў нарыхтоўкі.

Зварку алюмінія рэкамендуецца вырабляць толькі ўсутыч. Такія віды злучэння, як внахлест або таўровага, ствараюць небяспеку назапашвання шлакаў у зазорах, што выкліча узмоцненую карозію прылеглых участкаў металу.

Пасля фарміравання зварнога шва неабходна старанна ачысціць яго ад дзындры. Нават невялікі яго рэшту вядзе да хімічных узаемадзеяннях, што разбураюць метал. Дзындра убіраецца шляхам прамывання гарачай вадой і механічнай ачысткі металічнай шчоткай.

Пры правядзенні работ неабходна кантраляваць паступае аргон. Прыпынак патоку недапушчальная.

Вярнуцца да зместа

неабходны інструмент

Пры зварцы алюмінія спатрэбіцца наступны інструмент:

  • гарэлка газавая або паяльная лямпа;
  • балгарка;
  • напільнік;
  • круг наждачны;
  • малаток;
  • долата;
  • абцугі;
  • адвёртка;
  • шчотка металічная;
  • штангенцыркулем;
  • ключы гаечныя.

Электрадугавая зварка ў асяроддзі аргону паказала сваю эфектыўнасць пры зварцы алюмінія і яго сплаваў. Варыць алюміній гэтым спосабам цалкам можна самому ў бытавых умовах пры наяўнасці абсталявання і пэўных навыкаў.

Дадаць каментар